Tratament Anual Porumbei

56
Actiuni profilactico-curative in cresterea porumbeilor - Dr. Catalin Tudoran PROGRAMUL PRINCIPALELOR ACTIUNI PROFILACTICO-CURATIVE IN CRESTEREA PORUMBEILOR de Dr. Catalin Tudoran Ianuarie Examene coproparazitologice de laborator din fecale (gainat) prelevate din diverse puncte ale adapostului, aproximativ 100-150 grame de fecale. Se va proceda la deparazitarea intregului efectiv de porumbei printr-un tratament in apa de baut a tuturor porumbeilor din crescatorie, sau individual pe cioc. Pentru viermii cilindrici intestinali, limbrici (ascarizi), viermii ata (capillaria), individual pe cioc Rombendazol, comprimate x 10 mg (1 comprimat/kg greutate vie/zi, timp de 2 zile) sau Superpills. Dupa 14 sau 21 de zile de la prma deparazitare, se face a doua deparazitare. Examene pentru depistarea ectoparazitilor de corp, pana, de adapost (paduchi, plosnite, capuse) si combaterea acestora, daca este cazul. Vitaminizarea cu Complex Polivitaminic buvabil (CPB), Vita B Complex (1-1,5 ml/litru apa), Rombiotim (1g/litru apa). Februarie Vaccinarea porumbeilor contra paramixovirozei folosind vaccin inactivat Paramixovacol sau Columboparamixovac sau Columbopolivac. O doza se administreaza prin injectare aseptica, subcutanata, in regiunea dorsala, in treimea postero- inferioara a gatului (0,2 ml/porumbel) si vaccin viu La Sota (Avipestisota sau Avipestiva CL 90) administrat oculo nazal (4 picaturi/porumbel, adica 0,2 ml diluant – vaccin reconstituit) administrat cu circa 2 saptamani inaintea vaccinului inactivat. Vitaminizare timp de 2 zile si 2-3 zile dupa vaccinare pentru instalarea imunitatii cu CPB, Vita B Complex etc.

description

porumbei

Transcript of Tratament Anual Porumbei

Page 1: Tratament Anual Porumbei

Actiuni profilactico-curative in cresterea porumbeilor - Dr. Catalin Tudoran  PROGRAMUL PRINCIPALELOR ACTIUNI PROFILACTICO-CURATIVE IN CRESTEREA PORUMBEILOR

  de Dr. Catalin Tudoran

  IanuarieExamene coproparazitologice de laborator din fecale (gainat) prelevate din diverse puncte ale adapostului, aproximativ 100-150 grame de fecale.Se va proceda la deparazitarea intregului efectiv de porumbei printr-un tratament in apa de baut a tuturor porumbeilor din crescatorie, sau individual pe cioc.Pentru viermii cilindrici intestinali, limbrici (ascarizi), viermii ata (capillaria), individual pe cioc Rombendazol, comprimate x 10 mg (1 comprimat/kg greutate vie/zi, timp de 2 zile) sau Superpills.Dupa 14 sau 21 de zile de la prma deparazitare, se face a doua deparazitare.Examene pentru depistarea ectoparazitilor de corp, pana, de adapost (paduchi, plosnite, capuse) si combaterea acestora, daca este cazul.Vitaminizarea cu Complex Polivitaminic buvabil (CPB), Vita B Complex (1-1,5 ml/litru apa), Rombiotim (1g/litru apa).

 FebruarieVaccinarea porumbeilor contra paramixovirozei folosind vaccin inactivat Paramixovacol sau Columboparamixovac sau Columbopolivac. O doza se administreaza prin injectare aseptica, subcutanata, in regiunea dorsala, in treimea postero-inferioara a gatului (0,2 ml/porumbel) si vaccin viu La Sota (Avipestisota sau Avipestiva CL 90) administrat oculo nazal (4 picaturi/porumbel, adica 0,2 ml diluant – vaccin reconstituit) administrat cu circa 2 saptamani inaintea vaccinului inactivat.Vitaminizare timp de 2 zile si 2-3 zile dupa vaccinare pentru instalarea imunitatii cu CPB, Vita B Complex etc.

 

 

Page 2: Tratament Anual Porumbei

 MartieInceperea operatiunilor de reproductie si selectie a porumbeilorFormarea cuplurilorSelectionarea elitei si a performerilorVerificarea cuiburilor, ouatul, clocitul, ecloziunileExamenul bacteriologic al oualor limpezi, cu pui morti in coaja, puilor neviabili, a meconiului si primele dejectii pentru evitarea timpurie a infectiilor cu Salmonella, E-Coli, Pseudomonas, Staphylococcus etc. si tratamentul  acestora cu: Doxicilina, Doxi T, Enrocol, de preferat in urma unei antibiograme care evidentiaza exact la ce antibiotic e sensibil respectivul germen bacterian.

 AprilieInregistrarea ecloziunilor dupa inele de marcaj in scopul stabilirii exacte a datei de vaccinare contra paramixovirozei a noii generatii de pui (de preferat oculo-conjunctival cu Avipestisota) la varsta de 30 de zile, urmat de vaccinarea cu vaccin inactivat la varsta de 45-50 zile (Paramixovacol sau Columboparamixovac sau Columbopolivac).Vaccinarea contra Difterovariolei adultilor pentru a permite instalarea protectiei in luna mai cand apar tantarii, care sunt vectorul transmitator al virusului difterovariolei cu vaccin Romporpox, aplicat prin badijonarea a circa 8-10 foliculi plumiferi din regiunea anteroexterna a gambei, deplumati anterior prin smulgere.Curatenia, dezinfectia (cu Decontaminol) si dezinfectii de intretinere, in special in cuiburile cu pui (Romparatox pulbere sau Romparasect solutie 2 ml/litru apa aplicate prin pulverizare).Vitaminizari cu Vita B Complex, Complex Polivitaminic Buvabil, Rombiotim.

 Mai-IunieInceperea antrenamentelor la puii la care au trecut 3 saptamani de la vaccinarea contra paramixovirozei si difterovariolei.Vitaminizari, energizari in vederea concursurilor care vor urma.

 

  Iulie-AugustDezinsectii contra mustelor si tantarilor prin pulverizarea in adapost cu substante antiparazitare (Romparasect solutie 2 ml/litru apa), aplicatii individuale si/sau adaos de insecticide in scaldatorile de nisip si cenusa (Romparatox pulbere).

 SeptembrieExamene coproparazitologice de laborator pentru depistarea viermilor intestinali si pentru ectoparaziti si tratamentul acestora.

Page 3: Tratament Anual Porumbei

Examene de laborator pentru depistarea tricomonozei. Tratamente contra tricomonozei, daca este cazul (individual sau Columboviofort comprimate sau Rometronidazol pulvis sau Flagel Stop pulvis – tratament in masa al porumbeilor).Vitaminizari cu Vita B Complex, Complex Polivitaminic buvabil, Rombiotim.

 OctombrieVaccinarea contra paramixovirozei si de completare la tineretul din anul curent contra variolei (cu Romporpox).Vitaminizari cu Vita B Complex, Complex Polivitaminic buvabil, Rombiotim.

 Noiembrie-DecembriePregatirea pentru iernatExamene de laborator pentru depistarea eventualelor boli.Efectuarea vaccinarilor pentru salmonella, unde este cazul cu Columbopolivac.

 

  ReguliInaintea sezonului se va realiza:

Efectuarea unui examen complet de laborator (examene bacteriologice, parazitologice, serologice, micologice) in scopul depistarii eventualelor stari de boala.

De regula tratamentele cu antibiotice vor fi efectuate numai dupa efectuarea unei antibiograme care va indica exact antibioticul cel mai potrivit (pentru eradicarea bacteriozelor).

Dupa efectuarea unui tratament cu antibiotice pentru refacerea florei intestinale este obligatoriu administrarea de Vita B Complex si Tondigest (amestec de exctract din plante, 1 lingura/2 litri apa, sirop ce stimuleaza apetitul si motilitatea intestinala).

Pentru dezinfectia profilactica si de necesitate a adaposturilor, se va utiliza Decontaminol solutie 0,5% pulverizat uniform, produs cu actiune bactericida (activ pe Salmonelle, E-Coli, Pseudomonas, Staphylococcus, Mycoplasma) virulicida (activ pe paramixovirusuri, poxvirusuri etc.) si fungicida (activ pe Candida, Aspergillus etc.)

Cu 4 saptamani inainte de startul in sezonul de zbor porumbeii vor fi tratati contra coccidiozei si tricomonozei.

Cu 2 saptamani inaintea deschiderii sezonului porumbeii vor fi tratati contra parazitilor intestinali (limbrici, capilarii) cu Rombendazol si a infectiilor gastrointestinale (inclusiv Salmoneloza) prin administrarea de antibiotice (dupa antibiograma), timp de 5-7 zile.

Toate pasarile vor fi vaccinate contra paramixovirozei pana la inceputul lunii martie. La startul sezonului, porumbeii vor fi tratati contra parazitilor externi (paduchi etc.) cu Romparasect etc.

Page 4: Tratament Anual Porumbei

 In timpul sezonului:- apa de baut va fi schimbata zilnic de 1-2 ori- porumbeii vor fi `liberi` de ecto si endoparaziti (limbrici, capilarii, paduchi, raie etc.)

 T- Bolile porumbeilor tratamentele si ordinea acestora inainte de vaccinDescriere album: jos pe pagina sunt si poze cu simptomele de boli`

COCCIDIOZA

Coccidioza (eimerioza) nu este o boala foarte grava, si ca si in cazul tricomonozei, porumbeii au in organism mereu un numar de coccidii care nu ii afecteaza vizibil, dar care pot declansa boala sub influenta anumitor factori. Multi crescatori nu trateaza medicamentos coccidioza, deoarece este bine stiut ca aceasta poate fi tinuta in frau prin pastrarea unei crescatorii uscate. Este general valabil faptul ca un mare inamic al porumbeilor este umezeala.

Simptome de coccidioza:

* diaree (uneori hemoragica) * slabire, apatie * sete exagerata * penaj mat, zburlit * porumbeii maturi manifesta somnolenta * la femele, se produce intarzierea ouatului

Porumbeii bolnavi elimina odata cu excrementele oochisti care sunt transmisi mai departe prin ciugulit. Iata de ce curatenia, gratarele de podea, hranirea exclusiv in hranitor si alte masuri de igiena in crescatorie sunt utile. Adapatorile se pun pe un suport ingust, si nu direct pe podea, pentru a limita la maxim posibilitatile porumbeilor de a murdari apa cu dejectii.

TRATAMENT:

Medicamentatie: Coccistop, BS, Amprol-plus.

ORNITOZA

Ornitoza este o boala infectioasa cauzata de chlamydia. La pasarile tinere boala poate cauza pierderi insemnate. Chlamydia este excretata cu dejectiile, in lichidul lacrimal, pe cioc si in laptele de gusa. Porumbeii se infecteaza respirand praf infectat cu agentul patogen, sau ingerand hrana sau apa infectata.

Simptome de Ornitoza:

Page 5: Tratament Anual Porumbei

* apatie * lipsa poftei de mancare * sete exagerata * performante reduse in concursuri * la unele pasari apare conjunctivita, lipirea pleoapelor * inchiderea ochilor, sensibilitate la lumina * lichid galbui pe nari * infundarea narilor, respiratie cu ciocul deschis * scarpinarea la cap * stranut

Este o afectiune ce poate fi transmisa la om in anumite conditii.

TRATAMENT: Enrofloxacina, Ornichure, Tetraciclina, Baytril.

TRICOMONOZA

Tricomonoza (intalnita si sub denumirea de trichomonoza sau “malai“) este cea mai raspandita boala a porumbeilor. In articolele in limba engleza, o gasiti sub denumirea de trichomoniasis sau canker.

Simptome de tricomonoza:

* inghitit repetat; se poate observa mai ales dupa ce pasarile aterizeaza de la antrenament * depuneri galbene in cioc si gat, de unde si denumirea populara de “malai” * penaj zburlit * apatie * scadrea greutatii, lipsa de vioiciune * consum crescut de apa – acesta da si asa numitele “cuiburi umede”, cand parintii cu tricomonoza pompeaza in pui multa apa * ezitarea de a zbura

Majoritatea porumbeilor au tricomonoza in timpul vietii, dar rareori simptomele ei se pot vedea la pasarile mature. Stresul provoaca o crestere a numarului tricomonadelor si boala incepe sa afecteze porumbelul. Arata zgribulit, inceteaza sa se mai hraneasca si slabeste, iar daca nu este tratat la timp, moare. Puii sunt cei mai afectati. De aceea unii crescatori obisnuiesc sa-i trateze de tricomonoza imediat dupa intarcare. Altii nu fac acest lucru, deoarece doresc ca puii sa-si dezvolte imunitatea. Trateaza doar in timpul etapelor, cand stresul intra in scena. Daca pasarile nu pot ramane sanatoase la un nivel minim de stres, nu trebuiesc tinute.

Pasarile mature introduc puilor cantitati mici de tricomonade in timpul hranirii, si astfel acestora le creste imunitatea treptat.

Tricomonadele sunt niste flagelate, si se deplaseaza in fluide. Asadar, toti porumbeii de concurs “curati” pot lua imediat tricomonoza in mijlocul de transport, cand sute sau mii

Page 6: Tratament Anual Porumbei

de porumbei beau din acelasi recipient.

Boala are mai multe forme:

* forma faringeala – este cea mai intalnita. Crescatorii observa depuneri galbene in gatul pasarii. In cazurile severe, aceste depuneri pot ingreuna hranirea sau chiar respiratia * forma ombilicala – se transmite de la cuibul infectat in corp la puii inca mici, la nivelul abdomenului * forma pe organe – in cazurile cele mai severe, tricomonoza afecteaza organele interne. Este deseori gasita in ficat. Majoritatea pasarilor vor muri din cauza disfunctionalitatilor ficatului

TRATAMENT

Ronidazolul este o substanta des folosita in tratamentul tricomonozei. Dimetridazolul si metronidazolul au fost retrase de pe piata datorita riscurilor de efecte secundare.

Medicamente eficace, speciale pentru porumbei si intalnite pe piata din Romania: Tricoplus, BS, Flagelstop, Columboviofort.

Este bine sa nu se abuzeze de aceste medicamente (sa nu se foloseasca la intamplare, sau fara motive intemeiate) deoarece tricomonadele pot deveni imune. Tratamentul se face conform indicatiilor de pe prospecte.

Recomandari pentru administrare:

* nu se administreaza mai putin decat este recomandat deoarece tricomonadele mai puternice pot supravietui si pot forma o familie care cu greu se mai elimina * avand in vedere ca majoritatea medicamentelor se dau in apa de baut, se tine cont de faptul ca iarna porumbeii beau mai putina apa iar vara mai multa; de aceea unii crescatori prefera dozarea prin hrana, umectand boabele de care se va lipi pulberea medicamentoasa.

MICROPLASMOZA

Simptome:

· Producţii nazale abundente · Lăcrimarea ochilor · Conjunctivă înroşită · Respiraţie îngreunată, cu efecte sonore de pufăit · Scăderea instinctului de zbor, lipsa pudrajului

Transmitere:

Page 7: Tratament Anual Porumbei

Prin strănut, salivă sau particule de praf infectate din aer.

Terapie:· Cinci zile de tratament cu antibiotice, apoi cinci zile cu administrare de probiotice (Entrobac) în apa de băut. · Se recomandă tratament cu produs combinat, eficient împotriva mai multor boli.

Profilaxie:

· Întărirea sistemului imunitar · Asigurarea de aer proaspăt, curat şi fără praf; în voliera închisă se pulverizează o dată pe săptămână cu Bio-Air-Fresh.

SALMONELLA(paratyphus)

Transmitere: Prin materii fecale, producţii ale guşei („lapte de porumbel”),reproducere (ou infectat), precum şi prin dispersia în aer a materiilor fecale uscate infectate. Simptome: · Diaree (de culoare verzui, cu mucilagii, cu bule de gaze) · Disfuncţii ale sistemului nervos · Afecţiuni ale articulaţiilor (aripi spânzurate, şchiopătat) · Ouă nefecundate

Terapie: o Tratament cu antibiotice minim 10 zile, apoi administrare de probiotice (Entrobac) în apa de băut o După această perioadă se poate vaccina efectivul (Colombovac paratyphus) o Curăţirea sistematică a volierei, dezinfecţie; se recomandă pulverizarea cuiburilor şi a podelei cu produse dezinfectante bune absorbante ale umidităţii (Natural Schlagweiss) o Se recomandă tratament cu produs combinat, eficient împotriva mai multor boli Profilaxie: · Cinci zile tratament cu antibiotice apoi administrare de probiotice în apa de băut+Multivitamine · Administrare de preparate cu o reacţie chimică acidă în apa de băut, de ex.: sol. Paramyxosil, oţet din mere, extract de usturoi · Administrarea regulată a unor preparate probiotice

· CONSOLIDAREA SISTEMULUI IMUNITAR 1) VIERMI INTESTINALI porumbeii bolnavi au stare de somnolenta slabesc sin nu mananca cu pofta dupa efectuarea tratamentului adecvat porumbeii de vin mai vioi 2) COCCIDIOZA puii din ou nu pot ciocni coaja si mor porumbeii maturi se manifesta prin stare de somnolenta la femele, se produce intarzierea ouatului 3) TRICOMONOZA -in partea din spate a gatului se vede o substanta de culoare alb branzos-puii din cuib cer mancare tot timpul-porumbeii bolnavi slabesc- pe timpul noptii , cand porumbeii dorm se aud asa numite sforaituri 4) MICOPLASMOZA - in partea din spate a gatului se vede o substanta

Page 8: Tratament Anual Porumbei

mucilaginoasa(muci in gat)- gainat moale apatos 5) SALMONELOZA - gainat verde- articulatiile incheieturilor se pot unfla si de aici apare schiopatatul-pofta redusa de zbor-lasarea aripilor (porumbei nu mai pot zbura de la sol) ATENTIE!!!Sa nu se confunde gainatul verde de la excesul de porumb din ratia zilnica cu cel al salmonelozei 6) PARAMIXOVIROZA(boala netratabila) - porumbeii virusati sucesc gatul-diaree excesiva (gainat apatos) 7) DIFTERO-VARIOLA -apar negi pe ochi , nari si picioare.Acesti negi se pot transforma in bube mari si foarte mari- aceasta boala nu se trateaza decat cu unguente sau substante care sa usuce bubele Cam astea ar fii principalele boli ale porumbeilor PRINCIALELE MEDICAMENTE CARE SE FOLOSESC IN TRATAREA BOLILOR PORUMBEILOR: 1) VIERMI INTESTINALI - ASCACID (comprimate)- se da cate 1comprimat / porumbel- SINGAL (comprimate)- 1 comprimat/ porumbel- ROMBENDAZOL (comprimate) – 1 comprimat / porumbel (acest medicament afecteaza penajul porumbeilor) ADMINISTRARE:Se dau 2 zile la rand dupa care se reia cu 1 zii la intervalul de timp de 10 zile dupa primul tratament 2) COCCIDIOZA - (buvabil) - 1 ml / 1 l de apa- SULFACOCCIDIN ( buvabil) -1 ml / 1 l apa- SULFACOCCIROM (buvabil ) – 1 ml / 1 l apa- SULFACOCCIDIN ( comprimate ) 1 comprimat / 1 porumbel ATENTIE!!Acest tratament se asociaza cu VITAMINA K3 - se pune 1 ml / 1 l apa = are rol antihemoragic ADMINISTRARE:Se dau 3 zile la rand o pauza de 2 zile si iarasi 3 zile 3) TRICOMONOZA - FLAGELSTOP (buvabil) -1 plic (50g) / 2,5 l apa-ENTEROGUARD (comprimate) - 1 sfert de comprimat / porumbel- COLUMBOVIOFORT (comprimate) - 1 comprimat / porumbel- FLAGYL uman (buvabil) - 7 ml / 1 l apa ADMINISTRARE:Se dau 5 zile la rand. 4) SALMONELOZA, MICOPLASMOZA - DOXI-H pulbere (buvabil) - 1 g / 1 l apa- ENROFLOXAROM (buvabil) - 0,5 ml / 1 l apa- ENROFLOXACINA (buvabil) – 0,5 ml / 1 l apa ADMINISTRARE:Se dau 5 zile la rand. 5) PARAMIXOVIROZA - ESTE BOALA NETRATABILA Pentru a proteja porumbeii de aceasta boala in lunile ianuarie – febroarie se face un vaccin subcutanat . VACCIN - COLUMBOVAC (vaccin romanesc) – cu perioada de protejare de 6 luni . – se face in ceafa, subcutanat ,0,25ml / porumbel- PARAMIXO NOBILIS ( vaccin olandez) -cu perioada de protejare de 1 an – se face in ceafa, subcutanat,0,25 ml / porumbel ATENTIE!! Inaintea administrarii vaccinului, porumbeii trebuie sa prezinte o stare de sanatate perfecta pentru a putea face receptiacu vaccinul (a putea devenii imuni la boala).Dupa administrarea vaccinului se pune in apa 1 aspirina / 2 l apa pentru a evita eventualii

Page 9: Tratament Anual Porumbei

noduli care se pot forma laLocul vaccinarii. 6) DIFTERO-VARIOLA - in cele mai multe cazuri se formeaza pe fond de slabire ( zboruri, perioada dupa boala,avitaminoze) VACCIN - COLUMBO DIV ( vaccin romanesc) - cu perioada de protejare de 6 luni – acest vaccin se face printamponare ( se zmulg 5-6 fulgi din pulpa piciorului, iar cu o bucata de vata se tamponeaza vaccinul In locul din care sau zmuls fulgii, daca locul se inroseste inseamna ca vaccinul a devenit receptiv, porumbelul a devenit imun la boala )- LA SOTA (vaccin romanesc) – cu perioada de 6 luni . Administrare ( vezi instructiunile vaccinului precedent). OBSERVATIE: Intre fiecare tratament se lasa o pauza de 6-7 zile , apa limpede in care porumbeii primesc 1-2 zile de vitamine Cele mai indicate vitamine ar fii AD3E ( SE PUNE 1 ML / 1 L APA) DIAGNOSTICAREA BOLII: 1) PARAMIXOVIROZA:A:– forma de paramixoviroza la porumbelul matur B:–forma de paramixoviroza la pui C:–pene strangulate, urme ale paramixovirozei D:-diaree acuta, contaminare cu paramixovirus

ORDINEA TRATAMENTELOR

1. viermi intestinali 2 SAU 3 ori pe an Rombendazol 1 pastilă -2 zile, Viermizol sau Stazon (praf de pus în apă o zi) 2. salmoneloza ---Entrobac- în apa de băut(1ml / 2 l. apă) trei zile 3. tricomonoza 1 dată pe lună în extra sezon ,la 2 săpt în sezon Metranidazol uman1 pe 4 pastilă 4 5 zile , sau pliculeţe speciale depus in apă ,aceeaşi perioadă. 4. coccidioză - Coccistop în apa de băut 4-5 zile(2,75ml. / 2 l.apă) 5. . vaccinul paramixoviroză –(fiecare ce vaccin doreste) Între tratamente se face pauză de 2-3 zile

PARAMYXOVIROZA

Contaminarea cu paramyxoviroza se produce prin contact direct, de pilda, in timpul transportului sau chiar in propria crescatorie, prin cohabitarea unor porumbei sanatosi cu porumbei bolnavi, prin ingerarea hranei sau ingurgitarea apei infectate cu virusurile existente in excretiile sau secretiile (salivare, nazale, bucale ) celor bolnavi, prin inspirarea aerului infectat cu virusuri expulzate la stranutul porumbeilor sau cu praful infectat si ridicat in aer; prin pasarile salbatice purtatoare pasive de virus, de oameni (ce au avut contact cu un porumbel bolnav ) prin incaltaminte, imbracaminte, sau maini; de asemenea, prin asternutul, ustensilele infectate etc.

Caile de patrundere a virusului in organismul porumbelului sunt: mucoasa nazala (nari), mucoasa conjunctivala (ochi), respectiv mucoasa bucala (gura). Agentul cauzal al paramixovirozei porumbeilor se prezinta sub trei forme: tulpini lentogene, adica putin agresive, care nu declanseaza boala, dar pot sa produca in organismul porumbelului o usoara reactie (exemplu tulpina La Sota, folosita la prepararea vaccinurilor ); tulpini mezogene, de virulenta medie, capabile sa declanseze boala si tulpini velogene, foarte virulente, care produc boala in forme grave si cu evolutie rapida. Cu cat tulpina infectata

Page 10: Tratament Anual Porumbei

este mai virulenta, cu atat perioada de incubatie va fi mai scurta si evolutia bolii mai grava.

In ceea ce priveste organismul atacat, este clar ca daca acesta se afla in stare de perfecta sanatate, fortele sale de aparare sunt puternice si se vor impotrivi agresiunii virale. Daca insa intervin diferiti factori stresanti, debilitanti, precum diverse parazitoze (ectoparaziti sau endoparaziti), bacterioze sau doar oboseala, consecutiva unor solicitari mari la concursuri, a caror succesiune nu lasa timp de recuperare a potentialului fiziologic, sigur ca un asemenea organism va ceda mai repede atacului agresorului.

Uneori, dupa ce infectia s-a produs prin contact direct in timpul transportului, porumbelul revine acasa aparent sanatos, dar la 24 de ore sau 2-3 zile dupa aceea se constata tulburari nervoase, diaree etc. Explicatia consta in faptul ca infectarea unui organism obosit dupa efort, cu o tulpina de paramyxovirus velogena, a facut ca perioada de incubatie sa fie scurta. Dimpotriva, uneori nici nu se poate stabili exact momentul infectarii, probabil in urma unui transport sau a vizitei unui porumbel pripasit, ce au avut loc cu 3-4 saptamani in urma, cand porumbeii erau in repaos, boala izbucnind abia acum; deci probabil o tulpina mezogena, dar intervenind frigul, umezeala, marea naparlire (care solicita serios organismul), sau vreo boala intercurenta (paraziti intestinali, trichomonoza, coccidioza etc.) au contribuit la slabirea rezistentei organismului si declansarea bolii.

Uneori boala poate sa evolueze latent, subclinic; deci, la porumbelul infectat si chiar excretor de virus, nu apar manifestari de boala; eventual scade usor pofta de mancare, se observa pierderea formei sportive, fara alte semne. Evolutia poate fi acuta, cu sfarsit letal, in cateva zile sau subacuta, cu o perioada care se intinde pe cateva saptamani. Simptomele clinice apar dupa o perioada de incubatie de 3-4 zile sau mai mult (18-20 de zile), si se manifesta diferit si necaracteristic. Obisnuit, debuteaza printr-o usoara rinita (coriza) cu stranuturi, jetaj nazal nesemnificativ, cu tumefierea pleoapelor si lacrimare.

Daca se examineaza cavitatea bucala se poate observa o iritare a mucoasei faringiene Dupa ce virusul incepe sa se multiplice in organism si sa se difuzeze prin curentul sangvin in tot corpul, se constata afectarea starii generale a porumbelului; el devine trist, sta ghemuit, are penele zburlite si apar tulburari digestive, exprimate prin expulzarea fecalelor moi, la inceput diareice, apoase, apoi chiar cu strii de sange.

Concomitent cu diareea, apare o sete pronuntata (pasarea bolnava bea de 4-5 ori mai multa apa decat una sanatoasa) si se reduce pofta de mancare. Starea de abatere se accentueaza si survin si tulburari nervoase manifestate prin contractii ale muschilor gatului si capului, ale aripilor etc., mers ezitant, tulburari de echilibru; la un zgomot, o sperietura, pasarea incepe sa tremure, aceste contracturi se accentueaza si capul este dat pe spate (fig. nr. 5 opistotonus ) sau se produce o torsiune, rasucire a gatului si capului, intai partial, ca apoi treptat sa se produca o rasucire de 180° (fig. nr. 6 torticolis ); uneori apar miscari convulsive ale aripilor, o aripa sau alta se lasa in jos, atarna, se produc pareze care cu timpul se tranforma in paralizii uni- sau bilaterale, instalate la aripi sau

Page 11: Tratament Anual Porumbei

picioare . Porumbeii nu mai pot zbura, dar nici nu pot sa mearga; miscarile devin necoordonate, epileptiforme.

Pasarea nu se poate hrani pentru ca neputand sa-si coordoneze miscarile, nu reuseste sa apuce grauntele pe care le-a vazut, si da cu ciocul alaturi. Alteori apar tulburari ale vederii, se observa si o decolorare a irisului, se pare ca urmare a afectarii nervului optic. Printre modificarile produse de virusul paramyxovirozei se mentioneaza si tulburarile de naparlire, care se observa daca boala evolueaza in perioada de crestere a noilor pene, acestea aparand ori prea lungi, ori prea scurte, filiforme, decolorate, cu urme de sange etc.

Uneori, boala evolueaza subclinic, lent, fara manifestari generale, dar cu instalarea tulburarilor nervoase. Ca urmare a diareei profuze, porumbeii se dezhidrateaza si mor prin epuizare, iar cei care supravietuiesc raman tarati, mai ales cu tulburari nervoase, purtatori si eliminatori de virus. De retinut ca porumbeii bolnavi de paramyxoviroza nu prezinta tulburari respiratorii ce se intalnesc la galinaceele bolnave de pseudopesta aviara. Sunt situatii in care se inregistreaza ameliorari si chiar vindecari clinice dupa 2 – 4 saptamani. In general, formele mai usoare (cu mici pareze, diarei ce trec de la sine etc. ) se constata catre sfarsitul evolutiei unui focar de boala, in care porumbeii au fost intre timp vaccinati si virusul si-a pierdut treptat din virulenta. Porumbeii vindecati raman multa vreme purtatori si eliminatori de virus. Prognosticul este favorabil in cazurile in care porumbeii bolnavi isi pastreaza pofta de mancare si, din contra, este grav la cei care nu mananca; prognosticul este insa rezervat la indivizii cu tulburari nervoase accentuate (paralizii ale aripilor, picioarelor). Porumbeii care au avut numai diaree se pot insanatosi, revenindu-si la normal in 4-5 saptamani; dupa intremare, in anul urmator pot fi incercati din nou la concursuri. Daca, totusi, la o triere ulterioara, se constata ca sunt slabi, cu tare evidente, vor fi eliminati. Cei care au avut tulburari nervoase mai usoare se pot remite, insanatosirea lor durand de la 6-8 saptamani la 3 luni. Acestia vor putea fi retinuti doar pentru reproductie, daca sunt de mare valoare sub raportul originii si al performantelor. Singura modalitate de aparare contra paramyxovirozei, si sigura in acelasi timp, o constituie vaccinarea. In cadrul imunoprofilaxiei active antiparamyxovirozei se folosesc mai multe vaccinuri: cu tulpina de virus al bolii de Newcastle sau cu virus al paramyxovirozei porumbeilor; cu virus inactivat, incorporat in emulsie uleioasa sau in apa apa; cu virus viu. Unele vaccinuri se inoculeaza subcutanat sau intramuscular alte vaccinuri se administreaza pe mucoasele conjunctivala si nazala sau in apa de baut, deci pe mucoasa digestiva.

Vaccinurile inactivate, uleioase sau hidrice, administrate pe cale parenterala (in injectii subcutanate sau intramusculare) se absorb lent, intra in torentul sangvin si confera o imunitate care se instaleaza in decurs de 15 -21 de zile, dar este de lunga durata, de 5 -6 sau chiar 12 luni, in functie de tulpina folosita pentru preparare, de varsta pasarilor etc. Porumbeii adulti, se vaccineaza cu vaccin inactivat, uleios „Paramixovacol”, „Nedevac” sau “Columbovac” prin administrare subcutanata in doza de 0,25 ml. Vaccinarea de rapel se face dupa 3 saptamani, iar intretinerea imunitatii se efectueaza din 6 in 6 luni, cu acelasi vaccin si in aceeasi doza, cu o singura inoculare.

Page 12: Tratament Anual Porumbei

Plan de tratament varianta Romvac

Ziua 1-2-3-4 Combaterea tricomonozeiFlagelstop(pulbere) 10g pentru 40 porumbei in 2,5l apa+1g vit C in cazul apei dure se mai poate folosi si Columboviofort in loc de Flagelstop 2 cpr/zi

Ziua 5-6 Vitaminoterapie

Complex polivitaminic buvabil 1-2ml l apaLiprot(drojdie)

Ziua 7-8-9-10 Combaterea Coccidiozei

Amprolium 2g l apa zi

Ziua 11 Vitaminoterapie

Complex polivitaminic buvabil 1-2ml l apaLiprot(drojdie)

Ziua 12-13-14-15 Combaterea Salmonelozei,Colibacilozei,Micplasmozei,Stafilococciei

Enrofloxarom 2ml l apaTusifug(sirop de patlagina)

Ziua 16-17 Vitaminoterapie+refacerea florei intestinale

Complex polivitaminic buvabil 1-2ml l apaLiprot(drojdie)

Ziua 18 Deparazitare interna si externa

Rombendazol super 1/4 comprimat

Ziua 19-20-21-22 Pentru pregatirea organismului inainte de vaccinare

Vit E 1-2 ml l apa

Ziua 21 Vaccinare contra paramixovirozei(si contra salmonelozei in viitor)

Page 13: Tratament Anual Porumbei

Paramixovacol 0.2 ml porumbei subcutanat

In luna Aprilie contra Difterovariolei

Se vaccineaza cu Romporpox

Articol de Enache Laurentiu.Sursa: http://enachevs.wordpress.com/.

Publicat in 13/02/2010

113-02-2010Mohora . M 

 Da, mai aveati doar putin si ii omorati cu tratamentele .De se pare ca-i la moda acum.As dori si eu un raspuns competent daca se poate si nu cer prea mult – de ce zapacim porumbeii cu diverse scheme de tratament daca acestia nu sunt bolnavi, si a doua problema de ce se face reclama la medicamente de parca ar fi bunuri de larg comsum?Multumesc .

213-02-2010pigeon42 

 e bun planul…dar depinde si de porumbei..daca nu sunt bolnavi..doar preventiv eu zic ca nu are rost sa ii infunzi in halul asta cu medicamente. exista tratamente naturale care zic ca sunt mult mai bune . oricum multumim pentru acest plan.!!!

313-02-2010lucian 

 pune si preturile aproximativ

413-02-2010florin 

Page 14: Tratament Anual Porumbei

 intrati si voi pe site la Romvac si gasiti acolo tot ce doriti si preturi si tot. http://www.romvac.ro

513-02-2010iacob catalin 

o intrebare si stiu ca va suna aiurea dar vaccinul la porumbei nu se poate face pur si simplu fara atatea medicamente la inceput?

613-02-2010coditza 

ai mei primesc rombendazol coplexul poli vitaminic,columboviofort si enrocol. de 2 3 ori pe an cu exceptia coplexului poli vitaminc .restul otet si usturoi 1-2 zile pe saptamanaINDICAŢII enrocol

Se recomandă la păsări în afecţiuni respiratorii, gastrointestinale cauzate de germeni sensibili la acest produs: colibaciloză (E. coli), salmoneloză (Salmonella sp.), holeră aviară (Pasteurella multocida), stafilococie, streptococie, micoplasmoză (Mycoplasma galisepticum, M. synoviae, M. meleagridis), bordeteloza curcilor (Bordetella avium), coriza infecţioasă (Haemophyllus paragallinurum) precum şi alte infecţii cu Pseudomonas aeruginosa, Campylobacter jejuni, Clostridium perfringens, Erysipelothrix rhusiopathiae

713-02-2010Costiuc Ioan 

  Cu aceasta ocazie am si eu o intrebare:Rog un reprezentantul Romvac sa ne explice cazul unui tratament curativ si unul preventiv de ex la coccidioza cu Amprolium 20%In indexul terapeutic apare:Curativ în apa de băut 20 mg/porumbel/zi, 5 zile consecutiv (1 gram/10 porumbel/zi),Preventiv 1 gram/litru apă/zi, 2-3 zile consecutiv

aici scrie 2 grame la un litru… dar nu scrie nr de porumbei

eu de exemplu daca am 60 porumbei si doresc sa le fac un tratament curativ ar trebui sa dizolv 6 gr amprolium 20% intr- o cantiatate de apa ce difera in functie de sezon (iarna 60 porumbei beau circa 2.5 litri apa)Astept un raspuns care ar gramajul in fct de nr de porumbei si anotimp.Multumesc mult.

Page 15: Tratament Anual Porumbei

813-02-2010Marian 

 Boala lunga , moarte sigura , cam asa ceva si cu tratamentele preventive…., curative….,retete si planuri, s-au alte tipuri de…..cam ce anume??!! . Pe cand sa mergem cu ei si la bioenergeticieni sau vrajitoare ??? Sa le asiguram o viata cat mai apropiata de cea naturala daca vrem porumbei sanatosi, altfel vom ajunge sa le cautam si lor hrana bio, ionizatoare pentru interior , aparate de gimnastica de mentinere a sanatatii sau cine stie ce altceva vor mai gandi unii. Faceti o mica sinteza apropo de ce se intampla cu viata omului contemporan si vedeti cam unde va fi si al porumbeilor si tuturor animalelor crescute de om…..!!!! Luati aminte de ce se intampla cu cainii si pisicile de rasa crescute de om !!!

913-02-2010bylamare 

 interesant tratament

1013-02-2010George 

 Super tratament………………dar dvs. doritzi sa-i terminati, sau doriti sa avetzi pasari sanatoase, viguroase. Sper ca cei dintre dvs. care aveti copii, sa nu imprumutatzi astfel de obiceiuri si in cazul lor. Macar, asa din “politetze” , lasatzi cel putin o saptamana intre tratamente, nu de alta, dar va mai putetzi bucura de ei cateva zile in plus. Succese………….

1113-02-2010lungu vali 

 Eu personal am impresia ca nici cei de la ROMVAC nu prea au in clar prospectele.EXEMPLU..,,FLAGELSTOP ….SE PUNE 10 g la 40 de porumbei…….asa dau ei pe site,,,,,pe plic scrie 10 g la 30 de porumbei,,,,,bine doza corecta e 10 g la 40 de porumbei….adica un plic de 50 de g la 200 de porumbei……..problema vine acum ……EI SPUN CA SE PUNE 10 G LA 2,5 L APA……..TOTAL GRESIT…..DEOARECE VARA PORUMBEII CONSUMA O CANTITATE IARNA ALTA CANTITATE….DE AICI INTERVINE SI DERUTA…..INSA NU TREBUIE SA NE LUAM DUPA EI…..CI SA CALCULAM DOZA DE SUBSTANTA PE PORUMBEL IN APA CARE O BEAU INTR O ZI.DECI LASATI APA NU CALCULATI APA CI CALCULATI DOZA DE SUBSTANTA PE PORUMBEL INMULTIT CU CATI PORUMBEI AVEM SI PUNEM IN APA CARE O BEAU PORUMBEII INTR O ZI.PERSONAL AM SUNAT LA FIRMA ROMAC SA INTREB DE CE AU SCRIS PE PROSPECT 10 G LA 2,5 L APA SI MI AU SPUS CA ASA AU

Page 16: Tratament Anual Porumbei

APRECIAT EI CA AR BEA 30 SAU 40 DE PORUMBEI.CAND LE AM SPUS CA VARA BEAU MAI MULTA APA DECAT IARNA……….MI AU DAT DREPTATE…….IN CONCLUZIE DACA STIM DOZA CARE TREBUIE PE PORUMBEL CALCULAM SINGURI IN FUNCTIE DE CATI PORUMBEI AVEM…..SI PUNEM IN APA IN CARE SE BEA INTR O ZI.NUMAI BINE.

1213-02-2010George 

 In legatura cu modul de administrare………….eu sunt de parere ca, medicatia administrata individual ( pastile ) ar fi cea mai indicata. Ma refer la cei care detin un numar mic de pasari si cauta calitate, nu neaparat cantitate ( sau calitate prin cantitate ).

1313-02-2010Copilu' de aur 

 intereant articol,numa bun ptr perioada asta inaintea zborurilor.

1413-02-2010sergiumen 

 ai dreptate georgetotusi eu nu vreau sa bag foarte multe medicamente in ei asa ca le fac deparazitarile ,vaccinurile contra paramixovirozei si tratament contra tricomonozei

1513-02-2010alexalexutzu 

 intre tratamente se lasa 5 zile liber in care se administreaza vitamine asa daca le dam la rand ai terminam de tot ………daca porumbei nu sunt bolnavi de ce sa la dam medicamente ………dau un exemplu :noi daca nu suntem bolnavi luam medicamente ? parerea mea este sa nu mai indopati porumbeii cu tot felu de medicamente si sa mergem mai mult pa cale naturala…..va salut!!

1613-02-2010sorodoc petrica 

 La ce ne prezentati aici,la catea medicatie in 21 de zile,va rugam sa ne da-ti si un numar de pompe funebre pentru porumbei,pentru ca sincer….daca urmam acest maraton”” medicamentos””’,avem nevoie!!!!……ati auzit cumva de pauze intre

Page 17: Tratament Anual Porumbei

preventive de ””macar ””10 zile!!!! ……ma scuzati de interventie dar sunt neavizat asa ca rog medicii veterinari sa ma contrazica!!!!

1713-02-2010Bogdan Pasca 

Doamne cata medicatie intr-un timp atat de scurt! Eu nu stiu daca cineva a incercat reteta asta pana acum, ca sa se poata pune un verdict sigur in privinta utilizarii acesteia. Cred insa ca dupa un astfel de tratament, porumbeii vor avea ficatul cat pumnul, asa ca nu sfatuiesc pe nimeni sa incerce!Respect!

1813-02-2010racing_pigeon 

 multumim lurentiu!!incepatori chiar au nevoie de asa ceva!!!

1913-02-2010florin 

 cred ca foarte multi au incercat-o..

2013-02-2010sebi 

 O practic de cativa ani si da rezultate, e foarte buna inainte de imperechere.

2113-02-2010sorin 

 daca faci comanda de vaccin paramixovacol la romvac ti-l trimit?

2213-02-2010mihai 

 stiind ca se apropie sezonul cineva a comprimat un tratament de 2 luni in 21 de zile…

2313-02-2010Un incepator 

Page 18: Tratament Anual Porumbei

 Este un plan de tratament al d-lui dr. Catalin TUDORAN de la ROMVAC.O aplic de 2 ani si totul este mai mult decat OK.

2414-02-2010George 

 ”Un incepator “……………..chiar vrei sa ramai asa ?Ceea ce iti sugerez eu, este doar sa faci un exercitiu al mintii…………. Com poti trata niste fiinte preventiv, de atatea boli, fara discernamant?Pai, mai bine de banii astia iti imbunatatesti conditiile in voliera, sau cumperi ceva mancare ( cu seminte ) de calitate.alexalexutzu, tu crezi cumva ca asa zisa pauza de 5 zile in care le dai vitamine ( tot medicamente, tot prin sinteza obtinute ) reprezinta o pauza pentru organism ( ficat, rinichi, etc. ). Mai gandeste-te si vei vedea ce vreau sa spun. Nu cauta sa obtii rezultate de moment prin scheme ” miraculoase ” de tratament. Invata sa gandesti ptr. ce se face asa, sau asa , sau lucrul ala sau celalalt si vei obtine ” marele secret “. Succes

2514-02-2010elmocea 

 e buna metoda.dar nu le vad rostul medicamentelor dak porumbeii nu sunt bolnavi……administrand preventiv aceste med scade imunitatea la boli si organismul nu mai produce destui anticori pt combaterea bolilor cu un grad mai mare d expunere…….mai natural k e mai sanatos……..PT O VIATA MAI SANATOASA A PORUMBEILOR EVITATI EXCESUL D ANTIBIOTICE,VACCINURI SI STRES!

2614-02-2010daniel 

 Va recomand cind sinteti raciti sa beti numai ceai pina va trece Interzis sa intrati la farmacie.Tratativa porumbeii cum trebuie ca dea aceia hircaie in custie de concurs?

2714-02-2010George 

 Ptr. daniel…………..discutia era in legatura cu tratamentele PREVENTIVE. Deci, putem intra in farmacie daca suntem racitzi, dar nu este necesar sa intram in farmacie , gandindu-ne ca………poate vom raci. Preventiv putem lua o lingurita de miere, sau bea o limonada, un ceai ………….., un vin fiert , o tuica fiarta, etc.

28

Page 19: Tratament Anual Porumbei

14-02-2010Un incepator 

 George eu poate nu voi ramana asa insa tu sigur nu vei mai evolua deloc din punct de vedere intelectual.Care este problema ta de arunci cu laturi in toate partile?Daca esti o scula in materie lumineaza-ne tu cu un plan de tratament apoteotic .Sictir bre.

2914-02-2010viki 

 foarte frumos programul de tratament dar cind te duci direct la depozitul romvac din bucuresti nu gasesti nici jumate din tratamentul de mai sus .

3014-02-2010BOGDAN SV. 

 M-as bucura mai mult daca ne-ar da niste adrese din teritorii unde sa mergem cu probe ca sa nu facem tratamente dupa ureche .

3114-02-2010ady 

 ptr domnii mohora,sorondoc,george,elmocea si ceilalti care cred ca ei au porumbeii sanatosi tun…cate examene de laborator ati facut la probe recoltate de la porumbeii dvs?? va spun eu… zero.intai faceti si apoi vorbiti; iar tratamentele propriu zise sunt de trichomonoza,salmoneloza si daca este cazul de coccidioza…in rest complexul buvabil inseamna vitamine….dar dvs nu prea va dati seama

3215-02-2010George 

 Ptr. dl. ady…..Nu stiu de unde ai tras tu concluzia ca, in ceea ce ma priveste , eu am afirmat ca am porumbeii sanatosi tun ?!?!Vis-a-vis de recoltarea probelor ptr. examenul de laborator, eu nu am nevoie sa le fac, intrucat nu zbor porumbeii. Ai mei nu sunt voiajori. In ceea ce priveste tratamentul postat ( cel care face obiectul temei de fata ) , sunt sigur ca nu ai citi tot articolul, oprindu-te la ziua a 18 – a. Vezi ca urmeaza ceva de viermi interni si albendazolul nu este cel mai potrivit ptr. porumbei, zic unii. In privinta vitaminelor………..asa cum am mai spus, tot sinteza…………Ptr. un incepator…………….vocabularul si sintagma frazelor folosite de tine spun foarte multe in legatura cu ”

Page 20: Tratament Anual Porumbei

evolutia ” ta de la……….nastere pana in zilele noastre si, cu siguranta, va avea aceeasi intensitate si ritmicitate si de acum inainte. Va salut……….si succes.

3315-02-2010Un incepator 

 George, mai telectualule, nu ne mai vizita daca esti prea bun pentru noi.Aceeasi urare SICTIR BRE !!!

3415-02-2010costel 

 Am si eu o dilema; poate ma lumineaza cineva: Am reusit sa procur paramixovacol mai putin decat imi trebuia pentru cei 130 de porumbei.Daca in loc de 0,20ml le fac numai 0,15ml oare se imunizeaza?Ori mai bine sa nu le mai fac la porumbeii de 2006 si mai batrani(cineva imi spunea ca dupa doi,trei ani de vaccinari corecte porumbeii se imunizeaza si nu mai e nevoie sa-i vaccinezi – o fi adevarat???!!!)Va multumesc anticipat!

3515-02-2010ungureanuionut.sunphoto.ro 

si eu am urmat planul de tratament varianta Romvac,si sunt f. multumit,doar tusifug nu le-am dat,si vaccinul la luat de la alta firma ,vaccin de un an.

3615-02-2010George 

 Vesnicului incepator……….Nu este vorba ca sunt prea bun ptr. dvs. Nu asa se pune problema. Era doar o parere, un pct. de vedere……In ceea ce priveste vizita mea, nu iti este facuta tie. Revin si-ti mentionez, era doar un pct. de vedere, asa cum l-ai exprimat si tu pe al tau ( cu mijloacele care iti sunt la indemana ).D-lor adm………………….in cazurile altor persoane care foloseau un limbaj suburban luatzi masuri, acum ceva vreme?!?!

3715-02-2010Mohora . M 

 Ptr. ady eu te rog sa-ti controlezi pe cat posibil iesirile mai putin decente prin afirmatii ne probate ptr. ca unii dintre noi cam stiu – da?- cam cum vine treaba cu

Page 21: Tratament Anual Porumbei

tratamentele, vitaminele, vaccinarile etc. …ce-i buvabil, ce-i solubil sau care-i treba cu diverse stari de boala si de sanatate.Si ca sa-ti raspund in mod asemanator: cat ma cunosti dumneata pe mine ? Iti spun eu -zero !!!!Asa ca intai faceti si apoi vorbiti – CLAR ???Apropo planul asta este f. bun ptr. fermele de pui de carne.HA HA !A, si inca ceva examenul de laborator poate fi inlocuit foarte bine de 2-3 fonduri sau maratoane daca vin bine si claseaza inseamna ca nu au probleme de sanatate ! CLAR???

3815-02-2010George 

 Un articol interesant aici: http://www.rrp.roAutorul articolului, un “fraier”, spunea , printre altele ca………..”Nu eram sigur că starea de sănătate a porumbeilor mei era bună, aşa că m-am dus la medicul veterinar. “Totul este în regulă, pur şi simplu sunt ieşiţi din formă şi nu are rost să trataţi păsările care nu sunt bolnave. Aveţi şi dumneavoastră un pic de răbdare”, mi-a spus el. Două săptămâni mai târziu, s-a dovedit că avusese dreptate. Vremea s-a schimbat, condiţia fizică s-a îmbunătăţit şi au concurat bine. Când i-am spus unui prieten columbofil ce s-a întâmplat, acesta mi-a replicat: “Eu nu îmi asum riscuri. În prima zi a săptămânii, tratez împotriva tricomonozei, în prima zi a celeilalte săptămâni împotriva problemelor respiratorii, săptămâna următoare împotriva coccidiozei, după care procedura se repetă. Astfel, scutesc banii pe care tu îi cheltuieşti cu veterinarul. Mai mult, posibilitatea ca păsările să nu fie în formă este mică”. Nu eram deloc de acord cu el. Mai repede aş da banii unui veterinar decât să-mi tratez păsările împotriva unei boli necunoscute, dacă există una. Ideea e următoarea: dacă păsările nu sunt în formă, nu înseamnă neapărat că sunt bolnave. Medicamentele sunt destinate tratării bolilor, nu aducerii porumbeilor în formă.”……….?!?!?!…………sa apreciem fiecare ce vrem sa facem cu pasarile noastre. Va doresc aceleasi succese.

3915-02-2010ady 

 ptr costel : daca ai 30 de 2007 si 2006 e ok.. fa le la restu 100

4015-02-2010UN IUBITOR DE PORUMBEI 

 nu e recomandat sa le faci 0,15 ci 0,2 sau 0,25.daca faci sub doza data pe prospect nu se imunizeaza cum trebuie

Page 22: Tratament Anual Porumbei

4115-02-2010gusa 

 sper ca nu supar pe nimeni dar leacurile de mai sus sunt ca apa sfintita.

4215-02-2010alexandru 

 Sunt un incepator si a-s vrea sa stiu daca se pot face examene de laborator pentru porumbei undeva in Dambovita pentru a nu da medicamente dupa ureche porumbeilor?

4316-02-2010elmocea 

 py ady…..nu am zis k am porumbei sanatosi tu,dar nici sa-i vad toata ziua dragati d la atatea medicamente nu-mi doresc…..asa k fiecare face c ii place

4416-02-2010costel 

 Adi, inseamna ca este adevarata treaba cu imunizarea dupa doi,trei ani de vaccinare?

4516-02-2010Alin Rosu 

 Eu zic ca e ok formula de mai sus,acum depinde de bugetul fiecaruia si bineinteles aceste produse sunt destinate tratarii porumbeilor inpotriva bolilor care de obicei ne ameninta in fiecare an atat de multe pasari.Pt cei care nu zboara e mai usor dar pt cei care zboara e destul de dificil sa tina piept,in masinile de trasport sunt inpreuna cu alti porumbei,apoi din adapatorile de baut se pot contamina foarte usor de la alti porumbei.Si eu la a-i mei le dau in tot timpul anului Otet de mere,propolis,usturoi,dar uneori trebuie sa apelam si la aceste medicamente ca nu sunt suficiente doar cele naturale.Va doresc succes tuturor si porumbei sanatosi!

4616-02-2010anonim 

Page 23: Tratament Anual Porumbei

 ”Ziua 5-6 VitaminoterapieComplex polivitaminic buvabil 1-2ml l apaLiprot(drojdie)”

totusi nu inteleg cum se administreaza liprotul.imi puteti spune dozajul pt. 20 de porumbei?multumesc anticipat :)

4716-02-2010george-dgy 

 Dragilor cel mai bun medicament este un microscop. Apropo cat mai costa unul si de unde se poate procura

4816-02-2010ady 

 da costel…eu n am intalnit porumbei cu paramixo care fusesera vaccinati in primii 2-3 ani

4917-02-2010costel 

 Merci, Adi!

5017-02-2010ungureanuionut.sunphoto.ro 

 liprot-ul(drojdia),se administreaza 10g pe kg de mancare…….

5117-02-2010ungureanuionut.sunphoto.ro 

 pt alexandru poz 43 ,ai rabdare nu te complica cu multe tratamente,cu timpu vei capata experienta si nu vei face examene de laborator,vei sti de ce au nevoie,si cand sunt bonlavi!!!!!!

5219-02-2010brian 

 Asa schema de tratament mai zic si eu………cine la facut ma doctorul ala de la romvac todoran ar trebui supranumit einstein al porumbeilor…….da sfatul meu

Page 24: Tratament Anual Porumbei

mai bine sa treaca la ingrijirea caprelor ca la porumbei….urmati tratamentul cu incredere baietzi si vant in pene…….

5322-02-2010alexandru 

 pt ungureanu ionut.sunphoto.ro sa sti ca la inceput de sezon nu strica sa faci un examen de laborator dar unde?in dambovita ca nu stiu.voi stiti?

5428-07-2010marcel.comsa 

 Mai baieti voiati folosit romparasectpt.imbaiere la porumbei(la paduchi)? Ce concentratie ati folosit? Ati avut rezultate cu el?Mersi pt.raspuns.

5503-08-2010alexandru ion 

 pentru poz 54, ai grija stiu pa cineva care i-a imbaiat cu romparasect si i-au murit cativa !

5615-08-2010vasile 

 Daca ma duc la reprezentanta Romvac din Satu Mare si cer vaccin pentru pui de gaina ma trimite la medicul de circumscriptie care ma serveste dar pretul este de 5 ori mai mare ,daca cer vaccin pentru iepuri iar ma trimite in alta parte.Doresc raspuns la aceste 2 intrebari.Mentionez ca am fost la medicul de circumscriptie si am luat vaccin pentru pui de gaina care l-a pus dintr-un flacon intr-o siringa si eu stiu ca dupa ce afost iceput flaconul in 20 min. trebuie utilizat.flconul afost iceput cind mi-a dat si mie din el si sunt convins ca nu cu 20 deminute inainte dar oricum pina am ajuns aca sa au fost mai mult de 20 min.Stiu ca medicilor le convine sacumpere la litru iar dupa aceea sa-l puna in seringa dar atunci nu mai merita sa arunc baniin pe vaccin

5729-08-2010secuiu 

 Vaccinul se foloseste in primele doua ore de la diluare.In acest timp ,el trebuie tinut,atat cel ce se administreaza parenteral cat si oral,la 4-8 grade C.

5819-11-2010

Page 25: Tratament Anual Porumbei

Paciuri 

 daca merg la sediul romvac unde stiu ca e si o farmacie .gasesc pe cineva acolo care sa-mi dea toate medicamentele de mai sus ?

Salutari in primul rand tuturor vizitatorilor acestui site. As dori si eu sa stiu ce ar trebui sa fac ca sa imi pregatesc porumbeii pentru anul ce vine, mentionand faptul ca la anul o sa am un lot de 35 de porumbei, toti de anul asta cu care o sa incep zborurile. M-ar interesa de exemplu cu ce tratamente sa incep, ce medicamente sa le dau, la ce interval de timp, absolut tot ce ar trebui facut pana la inceperea zborurilor.

Porumbeii acum sunt intr-o stare buna dar tratamente au avut parte din pacate doar cand am avut probleme iar la anul as vrea sa nu mai am probleme si sa previn. Deci daca se poate as dori un program sa zic asa de la inceputul anului pana in luna Decembrie cu pauzele dintre ele cam tot ce ar trebui sa stie un incepator in columbofilie.

Topic solicitat de Laurentiu

Raspuns:

Imaginea este pur ilustrativa! Trebuie gandit mult si bine inainte de a merge la dulapul cu medicamente. Chiar ca am uitat de un articol pe tema asta, este util.

Faptul ca ai tratat porumbeii doar cand au avut probleme nu este “din pacate” ci un lucru foarte bun. Nici nu prea poti sa previi…previi paramixoviroza facand vaccin, dar cam atat. Daca ai tratat de tricomonoza azi, nu ai nicio garantie ca peste 2 saptamani nu vor face iar; la fel si pentru restul. Oricum, porumbeii vor avea intotdeauna o oarecare “doza” de tricomonoza… care sta cuminte si bubuie in conditii de stress.

Ideal ar fi sa faci analize la laborator inainte de a trata.

Un program ar fi urmatorul (rog sa fiu contrazis daca gresesc, multumesc). Am sa adaug la el in functie de sugestiile primite de la alti crescatori pe topic.

A. Primavara inainte de imperechere si sezon:

- deparazitare de paduchi (spray special pentru porumbei)- tratament impotriva viermilor intestinali (dehelman, dar de preferat produse speciale pentru porumbei; ar mai merge si usturoiul dar dozajul exact ramane un mister pe care trebuie sa-l mai studiem, sunt 1000 de pareri).- tratament de salmoneloza (vezi topic dedicat)- tratament de tricomonoza (vezi topic dedicat)- vaccinare de paramixoviroza (obligatorie) – se face cu cel putin 2-3 saptamani inainte de imperechere pentru ca da sterilitate, mai ales la masculii batrani si risti compromiterea primului lot de oua- suplimentare cu probiotice + vitamine

Page 26: Tratament Anual Porumbei

Intre tratamente lasi cam o saptamana de pauza.

Pasii astia se repeta in vara-toamna la vaccinarea puilor.

B. In timpul sezonului:

- dupa intoarcerea din cursa electrolit- de a doua zi, timp de 2-3 zile medicatie anti tricomonoza (din 2 in 2 saptamani)- medicatie pentru boli respiratorii (optional)

Cam astea se dau in mod uzual, dar aproape fiecare crescator are alta reteta, si mai ales interval de timp (unii trateaza tricomonoza dupa fiecare etapa de exemplu).

ATENTIE! Apa pentru medicatie se lasa la declorinat intr-o galeata cel putin 24 de ore. Foarte multi nu tin cont de treaba asta, care este destul de importanta din cate stiu.

66 comentarii

23-12-20081porumbei.ro:

Ar mai fi vaccinurile de salmoneloza si variola dar dupa parerea mea se exagereaza.

Personal nu le-am facut niciodata si n-am avut nici macar o bobita de variola in 4 ani.

De 2 ani nu am mai tratat nici salmoneloza dar nu zic ca-i bine, nici rau…sunt in stadiul de experimente.

Pentru paraziti de pene s-ar putea sa vi se indice si romparasectul…l-am folosit odata si n-am sa-l mai folosesc in viata mea! Porumbeii s-au chinuit ingrozitor, au tropait toata noaptea si s-au pigulit, multi nici nu au dormit la locul lor…dimineata i-am gasit pe toti pe podea zgribuliti si extenuati. Oribil tablou. Alti crescatori si i-au omorat cu substanta asta. Probabil depinde si de dozaj dar stiu ca am folosit unul mediu.

23-12-20082razvan:

n are nici o treaba romparasesctul ii foarte bun daca stii cum sa l folosesti …si nu inteleg de ce reactioneaza asa ciudat ai tai la aceasta substanta probabil ai depasit doza……

23-12-20083

Page 27: Tratament Anual Porumbei

wyo:

Aceeasi problema am intampinat-o si eu la imbaierea individuala,la fel topaiau de nu stiau de ei.Chiar am ratat o serie de oua.Am ridicat problema tot pe acest site si cineva mi-a dat urmatorul sfat:foloseste romparasect in apa de baie(1ml la 10 litri apa). Folosesc aceasta proportie de aproape un an si nu am nicio problema,unii dintre ei,chiar beau din cadita.Proportia pentru deparazitarea adaposturilor este de 1-2 ml/litru de apa(NUMAI PTR ADAPOSTURI)….

23-12-20084Dinu Mihai:

Foarte important in fiecare an,dupa terminarea naparlirii,efectuarea unui tratament de 14-16 zile cu Parastop contra salmonelozei,nefiind necesara vaccinarea ulterioara.

23-12-20085florin braila:

pt. porumbei.ro romparaseptu se pune 1_2 ml la 10 litri de apa daca nu stiai. deaia tiau tropoit porumbeii toata noaptea.eu numai romparasept le pun in apa

23-12-20086porumbei.ro:

Nu mai tin minte ce doza am folosit, cert e ca era recomandata de un veterinar.

23-12-20087florin:

14-16 zile parastop???un antibiotic nu se administreaza mai mult de 5-7 zile domnule “doctor”!

23-12-20088porumbei.ro:

Deci totusi 14 zile:http://www.belgicadeweerd.nl/bdwenglish/parastop.htm

23-12-20089

Page 28: Tratament Anual Porumbei

cristi:

Nu iam vaccinat niciodata contra salmonelozei si nici nu am avut probleme,in schimb cu trcomonoza si microplazmoza a fost crima.Parastop se da cel mult 7 zile nu 16

23-12-200810adi:

cam la ce pret ajunge un vaccin de paramixoviroza?care e diferenta intre produse cu un continut scazut si ridicat de proteine?exista anumite perioade in care trebuie folosit produse cu un anumit continut proteic?

23-12-200811Dinu Mihai:

Draga Florin,ma repet 14-16 zile!!!!!!!!!!

23-12-200812Dinu Mihai:

Toti marii crescatori de afara folosesc 14-16 zile,trimitetzi email si intrebati dc nu ma credeti.Am vorbit cu Dr Carlo Gyselbrecht,Dr Vincent Shroeder ( fostul partener al lui Dr Norbert Peeters) ,ambii sfatuiesc la fel.In primul rand pentru salmoneloza se trateaza minim 10 zile,orice medic veterinar va poate spune acest lucru.Numai bine!

23-12-200813Sergiu:

unde as putea gasi parastop ?

23-12-200814Pricop Iulian:

Hm…..stimati prieteni am porumbei de doi ani si jumatate ,tot aud de toate felurile de medicamente si fel si fel de boli ia-ti imbogatit pe veterinari. Ceia ce le administrez eu e singurul vaccin de paramixoviroza si preventiv pentru tricomonoza ( pulmotil .) am un veterinar care se ocupa de ei nu le dau altceva . doar minerale din abundenta,grid Bayers, vitamina C, si vitamine: care nu rezista Pa. frate dopajul scade rezistenta,si sa nu uit doua

Page 29: Tratament Anual Porumbei

luni din sesezon curatenie foarte rara , ma oftic ca miroase ca in grajd dar frate creste imunitatea, si porumbeii mult mai rezistenti . un an nou fericit tuturor.

23-12-200815ionut-razvan:

pt paraziti externi se gaseste un spray de la firma Natural foarte eficient,si nici nu afecteaza in vre-un fel pasarea.

23-12-200816florin sv:

domnu pricop . ce vitamina C le dai si ce dozaj ?/

23-12-200817porumbei.ro:

Sprayul de la Natural il folosesc si eu, e super.

Iulian, la acelasi regim vreau sa ajung si eu (sa elimin majoritatea medicamentelor), nu sunt departe. Intrebarea mea este: cu programul descris au facut fata porumbeii la etapele de fond? (nu ma intereseaza daca au clasat sau nu). Multumesc.

23-12-200818Campeanu Daniel:

Aceiasi problema mereu.Ce tratamente sa fac?Ce energizanti sa folosec sa am rezultate mai bune?PROSTII domnilor.De ce sa iau o pastila daca nu ma doare capul?De ce sa nu lasam cat mai naturali si trebuie tot timpul sa-i indopam cu fel si fel de medicamente?Oare de ce credeti ca se pierd asa de multi porumbei la ora actuala,sa fie oare din cauza porumbeilor,nu domnilor toata vina o purtam noi.Vaccineaza porumbei o singura data pe an pentru paramixoviroza care este cea mai grava boala ,in rest porumbei buni,un adapost bun,o alimentatie corespunzatoare si o imunitate buna acestea sunt singurele tratamente.Un porumbel cu o imunitate buna nu se va imbolavi,prin medicamentatie administrata fara rost imunitatea se slabeste si atunci apara complicatii.Retineti TOT CE E NATURAL E SANATOS.Respect pentru cei ce lasa porumbei sa zboare

23-12-200819Marius Tunduc:

Page 30: Tratament Anual Porumbei

Program de tratamente peste iarn?:Datorit? faptului c? nu avem medici veterinari este bine s? adopt?m un plan de tratamente complex pentru siguran??:

1. Viermi – cel mai ieftin produs de calitate Helmigaldou? zil edup? tratament flora intestinal? RO200dou? zile vitaminizare2. Tricomonoz? – ridzol 10% Rohnfried – 5 ziledou? zile dup? RO 200dou? zile Gerwit Wdou? zile Avipharm (zilele se pot ?i intercala)5. Sallmoneloz? – 7 – 10 zile Nifuramicindou? zile dup? RO 200dou? zile Gerwit Wdou? zile Avipharm (zilele se pot ?i intercala)6. Vaccinare Sallmoneloz?

dup? 21 zile vaccinare paramixoviroz?. ?n prealabil trei zile ?i dup? 3 zile vitaminizare?n acest fel porumbeii ar trebuii s? fie preg?ti?i de reproduc?ie 100%. Po?i s? ?i ?mperechezi dup? 3 s?pt?m?ni, dar de preferat ar fi 4!!!

23-12-200820Marius Tunduc:

Scuze: medici veterinari specializa?i ?n porumbei!!!

23-12-200821porumbei.ro:

Ce este acest RO200? Vreun probiotic romanesc? Unde pot vedea detalii despre el? (Google nu m-a ajutat cu nimic) Pana acum am folosit Entrodex.

P.S. Multumesc Marius, mereu am apreciat faptul ca desi faci parte din crescatorii foarte cunoscuti, ti-ai facut timp sa scrii cate ceva din experienta ta pe topicuri.

23-12-200822cosmin:

vitaminele si tratementele porumbeilor sunt: lumina, caldura ,curatenie pe fiecare zi, mancare buna,sa nu le lipseasca mineralele si evitarea suprapopulari in porumbar UN PORUMBEL CU ADVARAT VALOROS NU ESTE NICIODATA BOLNAV nu cred ca este asa de greu de indeplinit aceste conditii

Page 31: Tratament Anual Porumbei

23-12-200823leo:

programul propus este excelent.eu folosesc exact acelasi program si sunt foarte multumit.porumbeii mei au venit foarte bine si de la fond.

24-12-200824Filipache Adrian:

NU INTELEG DE CE PROGRAMUL DE TRATAMENTE INCA ESTE O PROBLEMA??!!!

Este foarte simplu, studiem site-ul oricarui producator serios de medicamente pentru porumbei si aplicam intocmai.

Sau si mai bine, mergem cu porumbeii la analize si tratam doar DACA e nevoie(este mai greu dar se poate).

Neaparat vaccinati de paramixoviroza.

24-12-200825soceanu daniel:

Foarte bun programul propus de domnul Marius. Eu folosesc alternativa mai costisitoare adica:1 Belgawormac 2 zile2 Ronidazol 10% 2-4 zile3 Parastop 5-7 zile4 optional daca consider necesar 3-5 zile Doxicilina 12%5 Vaccin antiparamixovirozaPe intreaga durata a tratamentului administrez si probiotice (Endrodex sau Probac), iar gritul si vitamineralul nu lipseste din crescatorie.

24-12-200826dani:

salutare la toata lumea dar dc nu zice nimeni timpu dintre medicamente ca asta am observat ca nu au specificat prea bine ce timp trebuioe lasat intre medicamente ?

24-12-200827cosmin_cta:

Page 32: Tratament Anual Porumbei

porumbei.ro angajati puii toamna la concursuri ? ? ?

24-12-200828florin:

minim 7 zile.

24-12-200829porumbei.ro:

In afara de anul asta da, i-am angajat.

25-12-200830ilie:

ba am porumbei de ani de zile si nu le-am facut tratamente deloc cum zicea cineva mai sus soarele este cel mai bun medicament si in rest va mai spun eu ceva porumbelul care s-a involnavit vreodata nu o sa mai faca niciodata performanta asa ca cel mai bine este sa ii intorci capul sa sa il pui sa scoti pui din el asa ca lasatio mai usor cu medicamentele

25-12-200831porumbei.ro:

Ilie, ar fi important de mentionat daca participi cu ei la concursuri si ce rezultate au avut. Tinuti doar pe langa casa nu au nevoie de medicamente, intr-adevar.

25-12-200832florin:

da chiar e cineva care a zburat porumbei fara tratamente ? doar facandule vacinul ? daca da ce razultate a avut sau poate cunoasteti pe cineva care a zburat asa ?

25-12-200833gigi stanciu:

la concursuri e aproape obligatoriu sa -le faci o medicatie adecvata ,ca altfel nu o sa ai rezultate niciodata.am zburat porumbeii la concursuri 17 ani si m-am retras de 5 ani.,dar pe timpul comunismului nu erau asa la indemana medicamentele ca acum .un porumbel angajat la 600 km pe vremea aceea ,venea abia a doua zi,nu ca acum vine in prima zi de la 8-900km.conteaza mult medicamentatia pentru ce-i care participa la concursuri.ca

Page 33: Tratament Anual Porumbei

altfel nu o sa aiba rezultate notabile niciodata indiferent de ce linii detine.eu am discutat cu multi columbofili si din experientele mele facute de-a-lungul timpului am constat acest aspect.am incercat si cu naturiste .,degeaba. la efort mare clacau.incercati si o sa va convingeti.bine ca exista si exceptii ,nu e o regula asta..acum ii tin pe naturiste si nu am probleme si am in jur de 150 de porumbei ii tin pentru comercializare.sarbatori fericite!

25-12-200834Pricop Iulian:

praspuns pentru florin sv: vitamina C pura pe care am primito de la veterinarul meu si le dau un gram la 2 litri

25-12-200835Pricop Iulian:

Am zburat prima data anul acesta,am inceput cu 16 porumbei toti au fost scosi de pe data de 14 iunie 2007 leam facut doar de paramixoviroza si trico .dupa 5 etape am ramas cu 9 por foarte sanatosi. minerale ,grid, si pasari bune ce am avut din piata sau dus pe ce am dat bani seriosi ii am acasa va pot da nr de tel al doctorului meu si sal intrebati .sa vedeti cate efecte negative au medicamentele fara un prealabil control la 3 luni dezinfectarea obligatorie.

26-12-200836catalin tudoran:

Corect si ideal ar fi sa se evalueze starea de sanatate prezenta a porumbeilor la un laborator de patologie aviara-columbicola pt a se administra exact acele tratamente strict necesare pt a nu intoxica pasarile cu ‘”leacuri” inutile.Dar cum nu toata lumea are la indemina un laborator,va propun o schema “mecanica” de tratamente preventiv-curative :Ziua 1-4,prevenirea(combaterea) trichomonozei cu FLAGELSTOP(10g/40porumbei/zi) sau individual cu COLUMBOVIOFORT(2-3cp/zi)Ziua 5-6 administrari de polivitamine:COMPLEX POLIVITAMINIC PTR PORUMBEI,(CPB-P)20-30 picaturi la litru apa sau individual 1 pic/ziZiua 7-9(10) prev.(comb)coccidiozei cu AMPROLIUM 20%,1-2 G/L apa/ziZiua 11-12 administrari de CPB-PZiua 13 deparazitare interna+externa,SIMULTAN,cu ROMBENDAZOL SUPER(albendazol+avermectina) 1/5-1/4 cp/porumbel individual sau pisat si administrat pe boabe in prealabil umezite cu apa ,iaurt,kefir.Ziua 14-15 administrari de CPB-PZiua 16-18(19) prev.(comb.)bacteriozelor (salmoneloza,colibaciloza,streptococia,stafilococia,micoplasmoza etc)-de preferat in urma unei antibiograme,cu AVIAN PROTECT,AMOXINEOVIT,ENROCOL,ENROFLOXAROM 10%(2G/L

Page 34: Tratament Anual Porumbei

APA/ZI),ENTEROGUARD,DOXICILINA,AMOXILROM,OXIFURAN,Fosbac,etc.Ziua 20-21 administrari de CPB-P+VITAMINA E(+Seleniu)Ziua 22 vaccinarea contra paramixovirozei cu PARAMIXOVACOL sau ,in viitor,simultan contra paramixovirozei+salmonelozei cu vaccinul apos,bivalent COLUMBOPOLIVAC SP-0,2ml/porumbel subcutanat .In ziua vaccinarii se recomanda administrarea de ALERGOTRAT(Romergan)2-3ml/L apa sau ACESAL(Aspirina) 1-2 g/L apa.Pentru analize de laborator:LABORATORUL DE DIAGNOSTIC PT PATOLOGIE AVIARA-COLUMBICOLA ROMVAC,Soseaua de centura nr.7, Voluntari,Bucuresti;Dr.C.Tudoran tel.0723,610.322Consultati si COMPENDIUM PENTRU PORUMBEI-ROMVAC ptr detalii

26-12-200837catalin tudoran:

La expozitia de la Bucuresti-institutul agronomic, din 10-11 ianuarie 2009 va punem l a dispozitie aceste produse la standul Romvac(inclusiv COMPENDIUMUL COLUMBOFIL)

26-12-200838Marius Tunduc:

RO 200 este un produs de ultim? genera?ie a firmei Rohnfried. Con?ine probiotice, aminoacizi, vitamine, minerale, substan?e energizante, ?i elemente esen?ia. Pe scurt cam tot ce e nevoie.Se folose?te ?n special la concursuri ?n combina?ie cu un alt produs nou Oregano Shafett (50 % oregano 50 % gr?sime de oaie) fiind un condi?ionator excelent!Totodat? dup? tratamente dar ?i la reproduc?ie ?i n?p?rlire dar aici cu Oregnao Schafett se preteaz? foarte bine!Un alt produs natural pe care ?l recomand ?i ?l folosesc ?i eu este Avidress Plus – amestec de 5 o?eturi + scor?i?oar? ?i oragano. 5 ml/l ap?, zilnic, excep?ie c?nd trat?m porumbeii cu medicamente (altele dec?t cele pt tricomonoz?) are un efect extraordinar prin sc?derea ph-ului la 4 – 4,2! ?i ca s? ?ncchei trebuie s? amintesc noul produs Usnegano – Usnea Barbata + Oregano – tricomonoz?, c?i respiratorii, coccidioz? ?i tranzit intestinal. Mul?i am folosit Tricogo (noi chiar vindem ?i Tricogo) dar cred c? Usnegao este mult mult peste acesta!Oregano Schafett, Usengano, ?i Avidress Plus sunt produse 100% naturale!!!LA sf?r?itul lui ianuarie vom da drumul la site-ul http://www.rohnfried.ro, unde ve?i g?si toate produsele, programe ?i o rubric? pentru astfel de discu?ii!

26-12-200839Marius Tunduc:

Page 35: Tratament Anual Porumbei

Din p?cate ne lipsesc medicii speciali?i ?n porumbei ?i analizele se fac ?i nu prea. PErsonal am ?nt?lnit cazuri chiar ?i afar? unde cresc?torii nu merg la veterinar ?i trateaz? dup? astfel de programe. Cerd c? e mai important? prevenirea prin folosirea de produse naturale de super calitate, cresc?toria care are un rol esen?ial! Medica?ie e bine s? o folosim doar c?nd trebuie ?i cred c? trebuie s? fie de cea mai bun? calitate!

27-12-200840porumbei.ro:

Suna bine combinatia asta de probiotic + vitamine.

Din cate stiu Oregano este bun pentru caile respiratorii si la om, deci se leaga explicatiile!

27-12-200841daniel:

eu nu am bani de cheltuit pe medicamente scumpe si ii tin mai mult pe mancare si apa. in apa le pun vitamine ieftine cam 2 zile pe saptamana tot timpul anului, si mai fac usturoi macerat in apa pe care il folosesc tot cam 2 zile p saptamana. rar mi se imbolnavesc putin. anul trecut in primavara aveam o porumbitza bolnava de salmonella cred pt ca slabise enorm si nu mai mancadecat putin. aceasta porumbitza am vrut de multe ori sa-i rup gatul pt ca dupa ce i-am administrat enrofloxarom tot nu se facea bn. bineinteles ca usor usor mi-a mai imbolnavit inca un porumbel, un tardiv. pe amandoi i-am zburat in primavara dupa ce si-au revenit(porumbitzei i-au luat cam 2 luni pana a inceput sa zboare normal) si amandoi sunt in cotet si acum. ea a clasat cel mai bn locul 15 p club la tarna mare, care a fost f grea iar el asa tardiv cu pana urata mi-a venit numai al doilea si primul pe cotet la baia mare. asa ca nu sunt de acord ca un porumbel daca a fost bolnav nu mai poate zbura bn.

27-12-200842adita:

Ce ma impresioneaza este ca uni zboara porumbei de 20 de ani si inca m-ai au de invatat si alti zboara de citi va ani si deja stiu totul, nu ne spun ca ei vind acele medicamente de ja sint mari doctori ba chiar ne d-au retete scuze domnului Dr. Tudoran si va multumim pentru ajutor.

28-12-200843Marius Tunduc:

Adita, unii merg la ?coal? ?tiind deja s? scrie iar al?ii nu scriu corect nici dup? clasa a patra. Unii zboar? de o via?? ?i nu au f?cut o norm? iar al?ii ?n c??iva ani ies campioni.

Page 36: Tratament Anual Porumbei

Diferen?a o face calitatea … cresc?torului!Puteai s? mi te adresezi direct cu pe ocolite, ?i de ?tiu ?tie aproape toat? lumea c? noi vindem ?i Rohnfried. Eu ?i-am dat un program folosit de mine. Dac? e?ti curios ?-?i afi?ez ?i rezultatele ob?inute!E un program care func?ioneaz? ?n m?sura ?n care ai porumbei buni ?i te pricepi altfel e degeaba. ?i ?nainte de a ne ?ntrece ?n re?ete hai s? afi??m rezultatele fiec?ruia s? vedem cine are ?i mai ales cine nu are dreptul la sfaturi. ?n acela?i timp sunt ?n contact cu mari speciali?ti europeni ?n domeniul medicinei columbofile, oameni de care ?n Rom?nia am putea avea peste minim 25 – 30 de ani. Bine?n?eles c? ?n compara?ie cu al?i mae?tri columbofili din Rom?nia sunt ?nc? foarte mic ?ns? nu dau nici un sfat pe nici un site dec?t din inim? ?i doar c?nd cred ?n el.

Dl Soceanu face?i Ronidazolul minim 5 zile!!!?i v? mai spun un secret: ?n timpul sezonului dup? concurs imediat folosim pentru a trata diferite produse 1 – 2 zile maxim pt c? timpul este prea scurt. Ceea ce ob?inem este o ameliorare par?ial? a bolii respective, dar pentru c? nu ducem tratamentul la cap?t boala ?ncepe s? devin? u?or rezistent? la produs. De aceea la sf?r?itul sezonului este bine s? facem o cur? complet? cu respectivele produse pentru a distruge compect boala ?i a sc?pa de germeni rezisten?i nedori?i.

28-12-200844soceanu daniel:

Multumesc pt sfat domnule Tunduc. si eu tratez alternativ in timpul sezonului si tot cate 2 zile; am preluat ideea din scrierile domnului Dr Colin Walker unde spune ca in timpul sezonului se poate tine sub control sanatatea porumbeilor prin tratamente saptamanale de maxim 2 zile alternand medicatia. ma bucur nespus sa vad ca am inteles corect ce scria acolo si ca sunt si alti crescatori care aplica aceleasi metode.PS : nu am vrut sa fac reclama la nici un produs pur si simplu am expus metoda mea de lucru. nu am pretentia ca detin adevarul absolut in domeniu, tocmai din acest motiv frecventez acest site: pt a invata cat mai multe!!! Metoda pe care o folosesc nu e nici pe departe perfecta ci pur si simplu perfectibila asa cum mi-a fost demonstrat deja de domnul Tunduc.

29-12-200845stan mircea:

Sincer aceasta problema este f delicata in Romania,eu personal concurez din 1982 si m-am lovit de problema sanatii mereu ! Am fost in multe crescatorii si pot afirma ca nu exista o crescatorie fara o boala sau alta, pe care uni o obsearva sau nu!Totul incepe de la lipsa unui medic veterinar [care sa si priceapa la porumbei] eu am cunoscut 4 medici care au concurat dar rezultatele,,,,,,De cate ori am dus la laborator , am primit acelasi raspuns COCIDIOZA!asa ca am hotarat sa fac pe medicu veterinar , si in fiecare iarna fac tratamentele de baza! VIERMI,TRICOMONOZA,+Coccidioza ,CAI RESPIRATORII, SI

Page 37: Tratament Anual Porumbei

VACCINUL DE PARAMIXOVIROZA!Anul ce a trecut am incercat sa facem tratamentul pt TICO,cu mai multe baze deoarece stim ca doar alternand substantele avem o sansa in plus sa reusim sa invingem boala,dar sincer nu stiu in ce masura am reusit?ESTE CLAR CA FARA UN CORP SANATOS , NICI REZULTATE NU VOR VENI! ASA CA FIECARE FACE CUM DORESTE!

02-01-200946Costinel:

Am si io intrebare : este buna sarea drob lasata in permanenta in cotetul porumbeilor?Are vreo influienta negativa asupra porumbeilor .o alta intrebare : Pentru Salmoneloza este buna Ensofloxacina si cum o pot folosi , pe parcursul a cator zile ? Va multumesc

02-01-200947porumbei.ro:

Despre salmonela citeste http://www.porumbei.ro/2007/10/05/salmoneloza/ . Pentru sare am sa propun un nou topic in curand pe site, pentru ca nu s-a mai discutat si e chiar interesant.

03-01-200948daniel:

M-ar interesa si pe mine ceva probiotice (Probac su Entrodex), de unde as putea comanda?

05-01-200949Dr.Tudoran:

Cel mai bun ,complex si ieftin probiotic:KEFIRUL(iaurt special) de la supermarket.Doza:1 lingura/1-2 kg boabe,1-5-10 zile

06-01-200950Costinel:

Mar interesa sa-mi dati un raspuns concret referitor la sarea drob pe care o tin mereu in cotetul porumbeilor si asta o fac de ani de zile dar si bolile mi-au adus pagube dar cred ca nu neaparat din cauza sarii drob. Va Multumesc .

07-01-2009

Page 38: Tratament Anual Porumbei

51florin:

eu vaccinez porumbeii doar impotriva paramixovirozei,nu le fac nici un alt tratament.cu cat dopam porumbeii cu atat le scadem imunitatea fata d virusi.incercati primavara cu frunze d papadie.rostopasaca dupa c le dati mancare. si salata verde si spanacul sunt bune,dar salbaticiunile astea contin mai multe proteine si vitamine.am inceput d cativa ani sa le aduc scoici d la mare si sa le amestec cu,caramida,coji d oua(uscate in cuptor),nisip si chiar mozaic mai marunt d calcare.porumbeii mei sunt O.K. si d la zbor vin foarte bine.mai incercati cu usturoi pus la macerat si otet d mere,e foarte buna reteta.eu nu cred k acum 20-30 d ani erau atatea produse,dar rezultate intotdeauna au fost……

17-01-200952Marian-Galati:

Va salut!am si eu o mare problema si sper sa am ajutati.de vr-o 2 luni tot imi apare la porumbei microplasmoza.le fac linconspectin 5-7 zile cate o,2ml si dispare,dar dupa un timp reapare.ce trebuie facut in kazul asta?va multumesc mult!

18-01-200953liviu slatina:

Marian la fel am si eu la 5-6 porumbei si tot cu licospectin i-am vaccinat si dispare haraitul acela pt putin timp dar reapare asi vrea sa stiu si eu cu ce se pot trata.dar cel mai bine ii observi noaptea ca se aude mai pronuntat.Eu am avut mai multi asa si s-au vindecat dar 5-6 mai fac.daca stie cineva tratamentul pr aceasta hraiala? astept raspuns. va multumesc

20-01-200954Alex:

De fiecare data cand apare o problema de sanatate trebuie sa ne gandim de unde a aparut ,cum sa eliminam cauza care a provocat boala ,cu ce sa o tratam si cu ce sa DEZINFECTAM crescatoria dupa fiecare problema aparuta.De cele mai multe ori daca ai probleme de sanatate la pasari si le faci tratament dar fara sa si dezinfectezi cu foarte mare simt de raspundere nu rezolvi mare lucru,nu faci alceva decat sa mai prelungesti putin perioada pana cand boala v-a reaparea mai puternic(mai rezistenta la medicamentele folosite).

23-01-200955liviu slatina:

Page 39: Tratament Anual Porumbei

pai dezinfectez odata pe saptamana si curat le fac pe fiecre zi chiar de 2 ori pe zi dar eu nu ceream asta, eu ceream tratament pt haraiala asa ca nu am rezolvat mare lucru daca stiti tratament sa-mi ziceti si mie va rog.multumesc

23-01-200956CATA JAM:

SUNT INCEPATOR SI AS VREA SI EU UN PROGRAM DE TRATAMENTE ANUAL MAI DETALIAT

25-01-200957CATA JAM:

am o problema ,sezonul trecut mi-au muri multi pui cam la 2-3 saptamani dupa ce au eclozat,au inceput sa slabeasca desi erau hraniti corespunzator de parinti mentionez ca nu am boli vizibile la maturi va rog frumos daca puteti sa ma ajutati id-ul meu de mes este:catalin.cata74

01-02-200958CATA JAM:

nu vrea nimeni sa ma ajute?

08-02-200959jwl-ul:

sal, am avut si eu hiraiala la un porumbel pripasit si nu am facut altceva dacat sa ii dau metronizadol 2 zile 3 pauza 2 metronizadol 3 pauza si iar 2 metronizadol si s-a rezolvat cred ca a fost ,, muci in git”

15-02-200960dan:

in 2004 aveam 13 ani.am inceput concursul cu 4 pui am terminat etpele cu toti acasa si in plus au venit ffff bine.la ultimul zbor(vama veche 500 km am dat 2 si au venit amadoi)asta fara nici un medicament in viata lor si nici parintilor lor.acum in schimb le fac primavara dor vaccinele necesare pt paramixoviroza si salmoneloza.in rest bine hraniti si curatenie permanenta.si sa nu uitam de minerale.

20-02-200961

Page 40: Tratament Anual Porumbei

mihai:

salut la tota lumea!anul trecut am depistat un porumbel plin de paduchi. stiti ce i-am facut…? l-am uns cu motorina pe fulgi si pe sub aripi, si ce credeti k s-a intamplat? au murit toti paduchi si el nu a avut apsolut nimic.

[email protected]:

am o pereche de simi, si porumbita incepuse sa haraie si avea ca in clei galbui pe nari,si iam dat ENTEROGUOARD si ASCOVIT si ia trecut.ce credeti?o sa-i mai apara?

02-03-200963florin:

va rog mult sa-mi dati si mie un raspuns urgent la intrebarea:de ce penele din aripa ale unui mascul sunt foarte flexibile si sunt park goale in interior?knd iese afara sa zboare creaza impresia ca are pene lipsa din aripa.Mentionez ca am avut parte de coccidioza in urma cu trei saptamani.ASTEPT UN RASPUNS URGENT.

08-01-201064dan50fpz:

AM SIEU O INTREBARE?DE UN AN CRESC PORUMBEI DE ORNAMENT PENRU EI CE TRATAMENT I-MI RECOMANDATI

27-01-201065andrei:

Este bine sa le fac un program de hranire,adica la ore fixe si pe timp de iarna si pe timp de vara?La ce ore si de cate ori pe zi?Ce este gritul ca aici in ardeal nu am auzit sa se foloseasca termenul asta?

10-09-201066george:

salutare …

Page 41: Tratament Anual Porumbei

am si eu niste porumbei cu niste puncte albe in ceru gurii si le-am dat tot felu de pastile ,dar nu au nici un efect..cine stie ce sa le dau sami zica si mie va rog frumos